اجتماعی

سئول یا شهر آفتاب؛ ترافیک معضل نمایشگاه بین‌المللی است

 چند وقتی است که دوباره تب انتقال نمایشگاه بین المللی تهران از خیابان سئول به شهر آفتاب بالا گرفته و مساله اصلی هم، ترافیک سنگین و سرسام آور در زمان برگزاری نمایشگاههای مختلف در محل فعلی آن عنوان شده که بزرگراه‌ها و معابر اطراف را قفل می‌کند.

به گزارش چشم اندازپارس، چالش برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در محل نمایشگاه بین المللی در خیابان سئول در شمال پایتخت یا شهر آفتاب در جنوب تهران هر چند وقت یکبار به صدر اخبار حوزه شهری می‌آید و با اظهار نظرهای متفاوت و بعضا جنجالی از سوی افراد همراه است و دست آخر هم با اتمام نمایشگاه پرمخاطب این تب تا مدتی فروکش می‌کند.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در چندین مقطع از برگزاری نمایشگاه بین المللی در خیابان سئول انتقاد کرده و حتی در آخرین اظهار نظر خود در صحن شورا گفت اگر مجبور شویم با تشکیل زنجیره انسانی مانع از برگزاری نمایشگاه در این محل خواهیم شد.

این البته اولین و آخرین اظهار نظر او در این مورد نبوده است و اخیرا در جلسه یکصد و نود شورای ششم شهر تهران در جمع خبرنگاران خواستار ورود فرمانداری و استانداری تهران به این موضوع شد و از طرفی از بدهی ۳۱۰ هزار میلیارد ریالی نمایشگاه بین المللی به شهرداری تهران خبر داد و از مدیران شهری انتقاد کرد که چرا این طلب را وصول نمی‌کنند.

چمران همچنین با گلایه از رسانه‌ها، گفت: متاسفانه رسانه‌ها فقط به موضوع نمایشگاه می‌پردازند در حالیکه ارتباط مردم با رسانه‌ها و صدا و سیما با مردم باید قوی تر از این باشد و رسانه به مساله ترافیک و راه بندان ناشی از برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در این مکان، بپردازند.

اگر از حواشی ایجاد شده در این چندسال در مورد برگزاری نمایشگاه در سئول یا شهر آفتاب گذر کنیم؛ طرفداران برگزاری نمایشگاه در خیابان سئول در دفاع از نظر خود مطرح می‌کنند که این نمایشگاه زیرساخت‌های خوب و استانداردی دارد و به لحاظ مکانی و دسترسی مورد اقبال عموم است.

آنها البته به تجربه ناموفق برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب و بارش بارانی که برگزاری نمایشگاه را مختل کرد، اشاره و مسافت طولانی شهر آفتاب از مرکز شهر و مشکلات تردد بازدید کنندگان از نمایشگاه را دلیل دیگری بر استقبال نکردن از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در این مکان اعلام می‌کنند.

از سوی دیگر طرفداران برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب ترافیک سرسام آور سئول و تسری آن به دیگر نقاط شهر در ایام برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و فصلی را مطرح کرده و از زیرساخت‌های شهر آفتاب، نبود ترافیک در این مکان و درآمد زایی پایدار برای شهر و شهرداری می‌گویند و دفاع می‌کنند.

سئول یا شهرآفتاب؛ ترافیک معضل نمایشگاه بین‌المللی است

در این بین علی‌اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران به تازگی در یک گفت و گوی تلویزیونی به چالش بزرگ ترافیک نمایشگاه بین‌المللی تهران اشاره کرد و گفت: نخستین باری که شورای شهر به موضوع نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در محدوده شمال تهران پرداخت و مصوبه ای در این باره داشت، سال ۱۳۷۹ است و این معضل از ۲۳ سال قبل تاکنون همچنان پابرجاست.

او با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران در سال ۱۳۷۹ افزود: در آن مقطع شورا، مسوولیت ارائه طرحی مبنی بر حل مشکلات ترافیکی منطقه مذکور را به شهرداری واگذار می‌کند و بر اساس آن، در شورای شهر مصوبه‌ای به ابلاغ می‌رسد با این موضوع که شهرداری اجازه برگزاری نمایشگاه در این منطقه را ندارد.

قائمی با بیان اینکه چند سال بعد در سال ۱۳۸۳ و با اوج گرفتن مشکلات ترافیکی در این منطقه وزیر وقت صنعت با شهرداری تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است، ادامه داد: این تفاهم‌نامه طرحی مطالعاتی در خصوص راهکارهای کاهش ترافیک منطقه بوده که در آن زمان اجرایی نمی‌شود و اتفاقی نمی‌افتد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری بعد از یک سال به تنهایی تصمیم می‌گیرد ترافیک منطقه را کاهش دهد، گفت: شهرداری با همکاری مشاوران بین‌المللی و توان داخلی به این جمع‌بندی می‌رسد که محدوده فعلی نمایشگاه مناسب نیست و از این رو در محدوده نزدیک به فرودگاه امام(ره)، مجموعه‌ای نمایشگاهی احداث می‌کند تا دسترسی به نمایشگاه برای مهمانان خارجی نیز فراهم شود و همچنین در همین راستا مجموعه‌های رفاهی و هتل‌های متناسب را احداث کند.

مطالعات گذشته کارایی ندارد

از سوی دیگر احمدرضا علایی طباطبایی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران گفت: از مرداد امسال دوباره شاهد هجمه‌های انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب از سوی مدیریت شهری پایتخت بودیم اما موضع ما همیشه سکوت بوده چرا که معتقدیم این موضوع رسانه‌ای نیست و باید با نگاه کارشناسی به آن پرداخته شود.

او افزود: مطالعات صورت گرفته در زمان گذشته اکنون کارایی نخواهد داشت و برای حل مشکل ترافیک محدوده نمایشگاه، نباید آن محدوده برغم مصوبه احداث مترو، خالی از دسترسی‌های حمل‌ونقل عمومی و خارج از طرح اصلاح معابر واقع شود.

علایی طباطبایی این را هم با اشاره به مصوبه سال ۱۳۹۹ مبنی بر احداث مترو در محدوده برگزاری نمایشگاه‌ها اعلام کرد که در محدوده چند کیلومتری نمایشگاه بین‌المللی هیچ ایستگاه مترویی وجود ندارد که این موضوع موجب آزار شهروندان شده است.

این مقام مسوول درباره برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر آفتاب عنوان کرد: ما ۳۷ عنوان نمایشگاهی را از تقویم خارج و شهرآفتاب را به عنوان محل برگزاری این عنوان‌ها پیشنهاد کردیم چرا که رویکرد ما تقویت شهرآفتاب است.

به گفته او؛ از نظر متخصصین صنعت نمایشگاهی، در مورد شهر آفتاب مکان‌یابی غلط صورت گرفته و برای آن هزینه شده است اما اکنون باید از ظرفیت بوجود آمده استفاده کرد.

او ادامه داد: در طول سال، ۸۰ عنوان مجاز برای برگزاری نمایشگاه داریم در حالیکه ۱۲۰ تقاضا برای نمایشگاه وجود دارد. الزام و ضرورت استفاده از ظرفیت‌های خصوصی و دولتی برقرار است البته آن مکان هم باید ظرفیت برگزاری نمایشگاه را داشته باشد.

سئول یا شهرآفتاب؛ ترافیک معضل نمایشگاه بین‌المللی است

اثرگذاری ترافیک نمایشگاه سئول بر بزرگراه‌های اطراف

همچنین سرهنگ محمد رازقی معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به چالش ترافیک منطقه در روزهای برگزاری نمایشگاه عنوان کرد: بزرگراه‌های اطراف نمایشگاه‌ها مانند چمران، مدرس و … که به علت وجود نمایشگاه بار ترافیکی می‌گیرد بر دیگر معابر اطراف هم اثرگذار است که این معضل، ساکنان و عابران منطقه را آزار می‌دهد.

او با اشاره به اینکه پارسال از برگزاری نمایشگاه پوشاک در محدوده نمایشگاهی سئول جلوگیری شد چراکه ترافیک عصر منطقه را درگیر کرده بود، گفت که باید برای برگزاری نمایشگاه‌ها مجوزهای لازم گرفته شود.

رازقی یادآور شد: همچنین در مقاطعی از ایام سال مانند ابتدای مهر و انتهای اسفند که افزایش تردد در خیابان ها و معابر شهر را داریم، نباید فعالیت نمایشگاهی را هم در محدوده خیابان سئول را شاهد باشیم. /

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا