اقتصادی

سنگینی هوای آلوده تهران بر دوش شهروندان

بهاره یاری/این روزها هوای کثیف و آلوده کلانشهر تهران  بیش از هر زمانی بر دوش شهروندان سنگینی می کند؛ معضلی کهنه و قدیمی که تاکنون راهکار اساسی برای آن اندیشیده نشده و امروز شاخص آلودگی به 160 رسیده است.

به گزارش “چشم اندازپارس” آلودگی هوا در دنیا چهارمین علت مرگ زودرس  شناخته می شود چراکه دوده های سیاه وسایل حمل و نقل و هوای کثیف سلامت افراد به خصوص گروه های حساس مثل کودکان و سالمندان را تهدید می کند.
کودکان و دیگر افرادی که پس گذران کرونا برای بیرون رفتن از خانه و شادی کردن سر از پا نمی شناختند حالا می بایست به خاطر آلودگی هوا در خانه هایشان بنشینند.کلاس های درس و دانشگاه برخی کلانشهرها مانند تهران،اصفهان و غیره به صورت غیرمجازی و آنلاین برگزار می شود تا دانش آموزان و دانشجویان نیز از آسیب جدی این آلودگی ها در امان بمانند.چراکه در برخی ساعات روز، هوا به اندازه ای آلوده می شود که برای جوانان هم مضر و آسیب پذیر خواهد بود.

از معضلات هوا در کلانشهر تهران بارها سخن به میان آمده و هنوز هم رسانه ها از جلوگیری از خروج گروه های حساس از خانه هایشان حرف می زنند.سخن از بوی نامطبوع تهران هم چیز جدیدی نیست و تاکنون بارها به این مساله پرداخته شده است. بوی نامطبوعی که از فرودگاه امام(ره) تا تهران به مشام می‌رسد و همین طور بوی نامطبوع منطقه کهریزک صدای بسیاری از شهروندان را درآورده است.

“زهرا رضایی” که خودش را دانشجوی گیاه پزشکی معرفی می کند،با ابراز نگرانی از شلوغی و تردد زیاد ماشین ها در خیابان های تهران می گوید:متاسفانه در این شهر بسیاری از افراد تک سرنشین هستند و به زحمت می توان در سطح شهر از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کرد.

مریم احمدی نیز بابیان این که هوای آلوده آدمی را خسته و کسل می کند، می گوید:وقتی برای  خرید یک ساعته بیرون می رویم و به خانه برمی گردیم به اندازه ای خسته می شویم که انگار ساعت ها در خیابان بوده ایم.
“سعیده نوری” که به همراه او در کنار ایستگاه اتوبوس ایستاده است، هم با اشاره به کثیفی و آلودگی هوا به خریدهای اینترنتی اشاره کرده و می گوید:از آنجایی که رفت و آمد در سطح شهر بسیار سخت و طاقت فرساست ،بیشتر خرید هایمان را به صورت اینترنتی انجام می دهیم.

به گفته یکی از اهالی محل در کهریزک به دلیل تحریم‌ها و نبود مواد سم‌زدا، انواع مگس، پشه و حشرات موذی که خود ناقل انواع بیماری‌هاست به سطح شهر نفوذ کرده است.

-طبق شواهد، تحقیقات و بررسی های میدانی در جنوب تهران فعالیت‌های صنعتی، دامداری‌ها و مراکز دفن زباله از جمله مواردی است که در تولید گاز متان دخیل است.با توجه به نقشه تهران، بخش زیادی از فاضلاب‌های صنعتی و شهری این کلانشهر در منطقه جنوب‌ تهران روی هم انباشت می‌شود؛ انباشتی که درست در کنار یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های دامداری قرار گرفته است.به این ترتیب که فاضلاب‌ها در گودال‌ها ذخیره و جمع آوری شده و در شرایط بی‌هوازی قرار می‌گیرد. به دنبال این هم تولید گاز متان که یکی از واکنش‌های طبیعی است، روی می دهد.

گاز متان گازی بی‌رنگ و بی‌بویی است که در آب نامحلول بوده و نقطه جوش آن ۱۶۲ درجه سانتی‌گراد است.زمانی که زباله ها در جایی دفن و روی آن خاک ریخته شود بعد از مدتی گاز متان تولید می‌شود. این نوع گاز یکی از گازهای اصلی پدیده گلخانه‌ای و گرمایش زمین محسوب می‌شود.

لزوم اجرای قانون هوای پاک

در همین رابطه” داریوش گل علیزاده” سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه وجود ابرمتان در جنوب تهران انکارناپذیر است، گفت: از شهرداری تهران درخواست داریم که ایستگاه‌هایی را برای سنجش میزان انتشار این گاز تدارک دهند.وی ادامه می دهد:بیش از ۶۰ سال است که مرکز آرادکوه به محل دفن زباله تبدیل شده و مقدار قابل توجهی از گاز متان در آن تولید می شود.

به گفته “حامد یزدی مهر” مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در صورت عدم مهار منابع آلاینده در مناطق پرتردد وضعیت اسف باری را تجربه خواهیم کرد.وی با تاکید بر مدیریت منابع آلاینده ثابت و متحرک بیان داشت: همواره استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تنظیم و بررسی دقیق کاتالیزورها و سنسورهای اکسیژن هوا در خودروها، بهره گیری بیشتر از فضای سبز و درختکاری و کاهش سوخت‌های آلاینده در کاهش آلودگی هوا موثر است.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اجرای وظایف سازمان محیط‌زیست مبنی‌ در مدیریت و ایجاد هوای پاک، گفت: بیشترین علت آلودگی هوای تهران، به تردد خودروهای فرسوده و دیزلی و موتورسیکلت ها بازمی گردد که برطرف نمون آن نیز شدنی و قابل اجراست.

“عباس شاهسوندی” با اشاره بر اقدامات موثر جهت رفع آلودگی هوای تهران تاکید نمود: طبق قانون باید با منابع آلاینده هوا برخورد شود و همواره معاینه فنی خودروها صورت پذیرد، علاوه بر این ها ضروريست که خودروهای دیزلی هم  به فیلتر دود مجهز شوند.وی با بیان اینکه تعداد زیادی موتور سیکلت فرسوده در شهر تهران در حال تردد است که طبق قانون هوای پاک باید از چرخه مصرف خارج شود، عنوان کرد:

سازمان محیط زیست موظف است که قانون هوای پاک را اجرا و تخلفات را گزارش نماید.چراکه این سازمان با همکاری سازمان بازرسی کل کشور می تواند نظارت دقیق تری در اجرای این قانون داشته باشد.

به باور برخی کارشناسان نیز این معضلات ناشی از مجتمع دفن زباله آرادکوه است که به دلیل وجود ابری به قطر تقریبی ۵ کیلومتر متشکل از گاز متان وضعیت زندگی در آنجا را مخدوش کرده است.البته مرکز «ناسا» هم وجود این ابرچرکین و سیاه را در جنوب تهران و در منطقه کهریزک، درست در محل پردازش زباله «آرادکوه»، تایید نموده است.بعضی کارشناسان معتقدند منشاء اصلی این بوهای نامساعد،فعالیت‌های صنعتی، مراکز دامداری‌ها و دفن زباله هاست.

برپایه این گزارش،ضروریست که تمام دستگاه های مربوطه مثل شهرداری، سازمان پسماند و غیره دست به دست هم داده و با تلاش در جهت اجرا و پیاده‌سازی قانون هوای پاک این معضل غول‌آسای قدیمی را از میان بردارند تا همه از هوایی تمیز و فضای مفرح شهر لذت ببرند.

-آرادکوه در قسمت جنوب تهران و در ابتدای جاده قدیم تهران به قم واقع شده است که امروزه به عنوان یک معضل زیست محیطی مطرح شده و به دلیل انتشار بوی نامطبوع باعث نارضایتی شهروندان شده است.این منطقه به شهرداری تهران تعلق دارد و از سال ۱۳۳۵ برای جمع‌آوری و دفن زباله تهران در نظر گرفته شد. شهرداری تهران در سال ۱۳۴۹ برای بهینه‌سازی  و مدیریت زباله، ساخت کارخانه‌ای را برای بازیافت پسماندهای آلی و تبدیل آن‌ها به کمپوست، در دستور کار خود قرار داد. کارخانه ای که با ظرفیت پذیرش روزانه ۵۰۰ تن زباله احداث و در سال ۱۳۵۱ راه‌ندازی شد.

انتهای گزارش/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا