اقتصادی

قطار حومه‌ای پرند با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد

به گزارش چشم اندازپارس، از وزارت راه و شهرسازی، «علیرضا جعفری» با اعلام تکمیل و آغاز بهره‌برداری از قطار حومه‌ای پرند در آینده نزدیک، افزود: مصوبه ساخت پروژه قطار حومه‌ای پرند مربوط به سال ۱۳۸۹ است و کارهای اجرایی و مقدماتی آن در بخش زیرساختی از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تا ۱۳۹۲ ادامه یافت. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به بعد کار، در عمل تعطیل شد و پروژه در ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه‌داد: از سال ۱۴۰۰ با توجه به سیاست و برنامه‌های دولت سیزدهم با هدف بالا بردن کیفیت زندگی، تکمیل این پروژه سرعت گرفت.

به گفته وی، این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت، تامین اعتبار و تکمیل شد. با توجه به آنکه این خط ادامه متروی تهران است، تجهیزات الکترونیکی و واگن‌های آن نیز توسط شهرداری تهران تامین و افزوده شد.

جعفری بیان‌داشت: این قطار حومه ای به طول ۱۸ کیلومتر ادامه خط متروی تهران است که از «شهر آفتاب» به سمت فرودگاه امام خمینی(ره) و از آن فرودگاه به شهر جدید پرند ادامه پیدا می‌کند.

این مقام مسوول، یکی از موضوعاتی که در شهرهای جدید در کنار احداث واحدهای مسکونی دنبال می‌شود را ارتقای کیفیت خدمات در شهرهای جدید و تسهیل و تسریع در حمل و نقل عنوان و تصریح‌کرد: با ارتقای کیفیت ارائه خدمات حمل و نقلی در شهرهای جدید، جذابیت و استقبال هموطنان برای استقرار در شهرهای جدید بیشتر خواهد شد.

وی ادامه‌داد: بر این اساس، تسریع و تسهیل در حمل و نقل شهرهای جدید ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در سیاستگذاری‌ شهرهای جدید است که در این بین، تکمیل خطوط قطارهای حومه ای در شهرهای جدید با هدف ارتباط با کلان‌شهرها و سایر شهرها در برنامه است.

جعفری درباره مهمترین خطوط ریلی در شهرهای جدید، گفت: پنج خط قطارهای حومه ای از جمله مسیر تهران- هشتگرد به طول ۲۵.۸ کیلومتر که در دی ماه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید، متروی تهران- پرند به طول ۱۹ کیلومتر که آماده بهره‌برداری تا پایان این هفته است، متروی مشهد- گلبهار به طول ۴۰ کیلومتر و با پیشرفت ۴۵ درصد، متروی اصفهان- بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر و با پیشرفت ۵۲ درصد، اصفهان- فولادشهر و اصفهان- مجلسی از جمله خطوط مهم قطارهای حومه ای در شهرهای جدید به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: طراحی قطار حومه‌ای تهران- پردیس نیز به دلایل کارشناسی و ضرورت بازنگری طرح اولیه و انطباق با ضابطه ۷۷۷ در مسیر بازنگری قرار دارد و مقرر شده است تا ساخت این خط ریلی با رویکرد مهندسی ارزش بازنگری و طرح با این رویکرد وارد عملیات اجرا شود. /

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا