اجتماعی

وانت بارها علل اصلی ترافیک شهر تهران

به گزارش چشم اندازپارس، با توجه به اینکه در این جلسه بیشترین دغدغه اعضای شورا موضوع ترافیک تهران بود لذا سرهنگ ابوالفضل موسوی پور در این جلسه حاضر شد تا پاسخگوی دغدغه‌ها و انتظارات اعضای شورا بعنوان نمایندگان پارلمان شهری در خصوص مسایل مرتبط بویژه ترافیک باشد.

او ابتدا گزارشی از آخرین فعالیت‌های کارگروه‌ مدیریت و کنترل ترافیک تهران که مرداد ماه تشکیل شده، به اعضا داد و در ادامه راهکارهای علمی و تخصصی پلیس راهور برای مدیریت ترافیک را ارایه کرد سپس دغدغه‌ها و انتظارات اعضای شورا را شنید.

معضل ترافیک پایتخت دغدغه اصلی شورای شهری‌ها

تبدیل شدن تهران به پارکینگ ثابت خودرو

عضو شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه اظهار کرد: طی ۴۰ سال گذشته خودروسازان به وظایف خود عمل نکرده و متاسفانه تهران به پارکینگ ثابت تبدیل شده که این خودش مساله بزرگی است.

حبیب کاشانی ادامه داد: اینکه بخاطر تحریم‌ها، ناوگان حمل و نقل عمومی قابل توسعه نیست از اراده راهور خارج است و حل این مشکل به یک عزم ملی نیاز دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی در بزرگراهی ۲ ماشین برخورد کنند، ترافیک ایجاد می‌شود چون پلیس اعلام کرده بخاطر ثبت کروکی ماشین جابجا نشود در حالیکه پلیس در برخی کشورها از جمله آلمان به جای سلاح، جارو و خاک‌انداز همراه دارد تا شیشه شکسته‌های خودروی تصادفی را جمع کند.

کاشانی اضافه کرد: باید حداقل‌هایی داشته باشیم که تا زمان رسیدن اتوبوس‌ها و واگن‌های متروی سفارش شده به کشور، خدمات‌رسانی به مردم را در حوزه حمل و نقل افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول نباید از مساله آموزش غافل شد، افزود: خواسته‌های راهور برای خرید جرثقیل یا دیگر تجهیزات منطقی است لذا امکان تامین اعتبار برای این منظور باید تسهیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح این سوال که مگر چقدر نیروی امدادی و امنیتی داریم که خط ویژه همیشه شلوغ است، تاکید کرد: باید خط ویژه ساماندهی شود تا مردم از طریق اتوبوس با آرامش از این مسیرها تردد کنند.

به گفته وی، شورای شهر نیز برای همکاری با راهور در راستای مدیریت و کنترل ترافیک تمام قد ایستاده و حمایت لازم را خواهیم داشت.

توقف طولانی مدت خودروهای فاقد پلاک تهران

دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با تبریک هفته فراجا در واکنش به صحبت‌های سرهنگ موسوی‌پور گفت: یک موضوعی که در تهران بشدت مشکل ایجاد می‌کند، توقف طویل‌المدت خودروهای فاقد پلاک تهران است که باید یک مصوبه قانونی برای آن داشت.

میثم مظفر اظهار کرد: در برنامه چهارم نیز شهرداری موظف شده با همکاری راهور نسبت به اخذ مصوبات قانونی این کار اقدام کند چون این مساله عوارض احتمالی هم به دنبال دارد.

وی افزود: پلیس راهور اگر بخواهد اقدام موثری برای مسایل ترافیکی و آسیب‌های اجتماعی انجام دهد، اخذ مصوبه برای این خودروها است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه همواره نگاه حمایتی به راهور داریم و امیدوارم که همکاری دوسویه باشد؛ در طرح‌های موضعی و موضوعی نیز همکاری خوبی باید داشته باشیم.

معضل ترافیک پایتخت دغدغه اصلی شورای شهری‌ها

کمبود دوربین‌های ثبت تخلفات در تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه ترافیک یکی از معضلات بزرگ شهر تهران است، بیان کرد: یکی از معضلات اصلی بحث دوربین‌های ثبت تخلفات در سطح شهر است که در حال تشدید هم قرار دارد؛ شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری باید اعتبارات برای دوربین‌ها جدی‌تر ورود کنند.

سیداحمد علوی با اشاره به افت آموزش و فرهنگ‌سازی در ایام کرونا گفت: در حوزه آموزش شهرداری و راهنمایی و رانندگی باید به صورت فعال‌تر عمل کرد؛ در ستاد سمن‌های تهران آمادگی همکاری با راهور را داریم و امیدوارم بعضی از معضلات با فرهنگ‌سازی کاهش پیدا کند.

خودروهای بدون معاینه فنی عامل آلودگی هوا و افزایش تصادفات

دیگر عضو شورای شهر نیز اظهار کرد: در بازدیدهایی که از مناطق مختلف داشتیم، خودروهای متوقف شده به صورت طولانی در یک منطقه است؛ باید آنها را ساماندهی و برای این موضوع به صورت اساسی چاره‌اندیشی کرد.

سوده نجفی با اشاره به اینکه وقتی خودروها معاینه فنی درستی نداشته باشد، باعث افزایش تصادفات و آلودگی هوا می‌شوند، ادامه داد: آمار تصادفات شاید همان لحظه مشخص شود ولی مرگ بر اثر آلودگی هوا یک پروسه چند ساله هست که وقتی ریه افراد درگیر شد منجر به مرگ خاموش می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم توجه ویژه‌ به مصوبات مرتبط با آلودگی هوا و همچنین فرهنگ‌سازی اضافه کرد: باید کلاس‌های آموزشی بیشتری برای دانش‌آموزان برگزار کرد.

معضل ترافیک پایتخت دغدغه اصلی شورای شهری‌ها

وانت‌بارها عامل اصلی ترافیک سنگین تهران

عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه تاکید کرد: وانت‌بارها ترافیک سنگینی در شهر ایجاد می‌کنند و درخواست توقیف آنها از سوی راهور را داریم؛ به تازگی این خودروها کنار خیابان متوقف و به مغازه و بارانداز تبدیل شده‌اند.

مهدی بابایی با انتقاد از این رویه افزود: برخی شرکت‌های پستی این وانت‌ها را کنار خیابان در مدت زمان طولانی نگه داشته و بارهای پستی را از شهروندان اخذ کرده و به دیگر خودروها برای توزیع تحویل می‌دهند.

وضعیت ترافیک هر روز بدتر از دیروز

عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: شورای اسلامی شهر خانه مردم است و هر روز شاهد بدتر شدن وضعیت ترافیک تهران هستیم چون هر روز خودرو به شهر وارد و هیچ خودروی فرسوده‌ای از شهر خارج نمی‌شود؛ هشت برابر ظرفیت معابر تهران در این شهر خودرو داریم و نزدیک چهار و نیم میلیون خودرو به غیر از موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارد.

ناصر امانی با انتقاد از اینکه برخی از راهکارهای ارایه شده از سوی راهور فقط مُسکن است، یادآور شد: عدم ساماندهی موتورسیکلت‌ها، کمبود پارکینگ و اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز بدون توجه به پیوست‌های ترافیکی از جمله مسایلی هستند که اگر حل نشوند مابقی مشکلات ترافیکی حل نمی‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اولین چیزی که یک عابر پیاده در شهر انسان‌محور را اذیت می‌کند، تردد موتورسیکلت‌ها با سرعت غیرمجاز است، افزود: ساماندهی ترافیک مرکز شهر باید با مدیریت بهتری صورت بگیرد؛ فرهنگ عمومی و ویترین فرهنگ شهری همین ترافیک است.

امانی با اشاره به گلایه مردم از آلودگی‌های صوتی و مسایل اجتماعی توسط خودروهایی که سد معبر می‌کنند، ادامه داد: تا مشکلات اصلی حل نشوند، ترافیک قابل مدیریت نیست.

معضل ترافیک پایتخت دغدغه اصلی شورای شهری‌ها

معاینه فنی خودروها خارج از تهران قبول نیست

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم توجه به معاینه فنی خودروهایی موجود در شهر تهران گفت: برخی خودروها نسبت به اخذ معاینه فنی خارج از تهران اقدام می‌کنند که اصلا الزامات معاینه فنی برای شهر تهران رعایت نشده است.

مهدی پیرهادی اضافه کرد: در برخی نقاط دوربین ثبت تخلف نداریم و در برخی مناطق نیز دوربین‌های موجود کار نمی‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: هیچ خودرویی به غیر از خودروهای امدادی نباید از خطوط ویژه تردد کنند، وزرای کشور اگر در ترافیک بمانند، زودتر برای این موضوع راهکار ارایه می‌دهند؛ در تمام کشورهای دنیا مسوولان عالی‌رتبه نیز از حمل و نقل عمومی بهره‌مند می‌شوند.

پیرهادی انتقاد کرد: برخی خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند آنقدر آلودگی ایجاد می‌کنند، نیازی به معاینه فنی ندارند؛ باید این خودروها را توقیف کرد.

وی یادآور شد: با توجه به زلزله هرات و مرگ هزاران انسان بی‌گناه سازمان‌های امدادی نیز باید همکاری لازم را با کشور افغانستان داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از وزارت امور خارجه درخواست داریم که سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل جلسه‌ای برای حقوق اولیه مردم غزه داشته باشند چون حتی آب آنها نیز قطع شده است.

ارسال عکس کروکی تصادفات به صورت آنلاین و آنی

دیگر عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: در خصوص تصادفات مخصوصا در پیک ترافیک به دلیل اینکه منجر به انسداد معابر و مانع تردد می‌شود، این تصادفات معمولا زمانی که وقتی مأموران راهنمایی و رانندگی درگیر باز شدن گره ترافیکی هستند، رخ می‌دهد.

مهدی عباسی پیشنهاد داد: با همکاری بیمه‌ها شرایطی را ایجاد کند که به صورت سامانه‌محور یا اپلیکیشن پلیس من از همیاران بازنشسته راهور استفاده و آنها به صورت الکترونیکی گزارش تصادف را اعلام و همکاران راهور با دریافت عکس کروکی نسبت به اعلام خسارت به بیمه‌ها اقدام کنند.

وی اظهار کرد: از کنترل خاص ترافیک در معابر اصلی انتظار نداریم ولی وقتی وارد محلات شویم، ایجاد مزاحمت صنوف با سد معبر قابل مشاهده است؛ نصف عرض خیابان از سوی اصناف مسدود و در نهایت محدوده گسترده‌ای را با یک ضریب مشخص تحت شعاع قرار می‌دهد.

عباسی یادآور شد: حتی نمایشگاه‌های خودرویی نیز نیمی از خودروهایی خود را در خیابان به نمایش می‌گذارند که باید برای آنها نیز ابلاغیه‌ای داشت.

تقدیر از شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو

علیرضا نادعلی سخنگو و عضو شورای شهر تهران نیز گفت: در راهور و ناجا نیاز به نگاه تحولی داریم که کلیدواژه آن استفاده از تجارب دنیا است؛ بنابراین باید با تعیین چند افسر جوان از تجارب خوب دنیا در راستای کنترل و مدیریت ترافیک تهران بهره‌مند شد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه مقرر شد تا همکاری شورای شهر و راهور برای مدیریت و کنترل ترافیک افزایش پیدا کند؛ همچنین به منظور عملیاتی شدن راهکارهای کنترل ترافیک در تهران جلسات تکمیلی برگزار شود. /



 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا