اجتماعیاقتصادیسیاسیفرهنگیهنری

دغدغه مردم، همراه همیشگی یک خبرنگار

«بهاره یاری»/
17 مرداد روز خبرنگار است، خبرنگارانی که برای بیان دغدغه‌های مردم دست به قلم می‌شوند تا بتوانند گرهی را بگشایند و دلی را شاد کنند.با اینکه خبرنگاری از مشاغل سخت بوده اما آن ها با شور و نشاط این حرفه را دنبال کرده و به آن عشق می ورزند.


به گزارش«چشم انداز پارس»-تهران -این روز به مناسبت گرامیداشت،شهید “محمود صارمی”مدافع پاک باخته ای نامگذاری شده است که در عرصه پر افتخار خبرنگاری و در خط مقدم دفاع از مرزهای فکری و فرهنگی، واقعیات و حقایق را قلم زد.

قلم، نه در حصار زمان می ماند و نه مکان

این روزها خبرنگاران و رسانه ها نقش پررنگ تری دارند، آن ها به مشکلات مردم از کمبود آب و برق گرفته تا گرانی و قیمت نجومی اجناس رسیدگی کرده و در کسری از ثانیه، بدون محدودیت های زمانی و مکانی رسالت خود را ایفا می کنند.

خبرنگاران می توانند با قلم گیرای خود، در طول زمان بر افکار عمومی تاثیر گذاشته و فرهنگ آفرینی کنند.از این رو از رسانه و مطبوعات به‌عنوان ناظر بر عملکرد دولت در سراسر جهان یاد شده است و رکن چهارم دموکراسی محسوب می شود. چرا که
در حوزه عمومی جامعه، نیازمندی های مخاطبان را پاسخ گفته است و چرخش آزاد اطلاعات را در جامعه رقم می زنند.البته در این دوره شکل رسانه ها نیز تغییر بهتری یافته، چراکه با ابعاد کوچکتر اما با انتشار وسیعتری در دسترس دورترین نقاط قرار گرفته است تا مخاطبان خود را در طول زمان به یک صداشدن رهنمون سازد.

ایراد جشنواره‌های مطبوعات، عدم دخالت مردم است

«ایمان شمسایی»، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد، در یادداشتی اختصاصی درخصوص«جشنواره ملی رسانه» و شرایط امروز رسانه نوشت:
ویژگی مثبت جشنواره‌های فرهنگی و هنری، دخالت مردم در دیده شدن آثار و انتخاب است. سینماها و سالن‌های تئاتر و موسیقی، آثار را نمایش می‌دهند و داوران هم برترین‌ها را انتخاب می‌کنند. هر چند انتخاب اثر برتر بین تماشاگران هم یک گزینه فعال در دوره‌هایی بوده اما خود به خود اقبال تماشاگران و صف‌های طولانی خرید بلیت، بر رأی داوران اثر گذاشته است. ایراد غیرقابل اصلاح جشنواره‌های مطبوعات و رسانه همین است که مردم نمی‌توانند در تنور رقابت بدمند و این رویداد، کاملا صنفی و درون خانوادگی دنبال می‌شود. راه حلی هم برایش نیست. جز اینکه رسانه در طول سال با مخاطبش تعامل کند. نمایشگاه مطبوعات برگزار شود. داشتن ستون خوانندگان، یادداشت و گزارش میهمان و نشست‌های مردمی نیز می‌تواند بر حفظ مرجعیت رسانه‌های داخلی بینجامد چرا که کارکرد جشنواره‌ها، جدای از تقدیر و الگوسازی، مردمی‌سازی و دعوت از مخاطب برای دیدن و شنیدن رسانه‌های داخلی است.

ضرورت ایجاد حاشیه امن برای خبرنگاران

«علی صالح آبادی»، مدیرمسئول روزنامه «ستاره صبح»نیز با بیان این که در سال های گذشته سوژه روز خبرنگار را به روایت خبرنگاران از مشکلات و دغدغه هایشان اختصاص می دادیم.این بار از مدیران رسانه ای پرسیدیم که چه برنامه ای برای خبرنگاران تحریریه خود دارند؟ توقعشان از دولت، مجلس و قوه قضاییه چیست و بهترین هدیه برای روز خبرنگار چه می تواند باشد؟گفت: مهمترین خدمت دولت و دستگاه قضایی به خبرنگاران رسانه این است که حاشیه امن داشته باشند. دستگاه قضایی و امنیتی نباید نگاهشان نسبت به مطبوعات و خبرنگاران نگاه امنیتی باشد بلکه باید نگاهشان تعاملی باشد.

صالح آبادی ادامه داد: خوشبختانه دولت سیزدهم از روزنامه ها شکایت نمی کند و این نقطه مثبت و قوتی است که بجای شکایت از روزنامه از ماده ۲۳ قانون مطبوعات استفاده می کنند و جواب می دهند. من فکر می کنم ادامه این روند نوعی حاشیه امن برای خبرنگاران، مدیران مسئول و به طور کلی فعالیت مطبوعاتی ایجاد می کند.

وی بیان داشت: مهمترین خدمت دولت و دستگاه قضایی به رسانه این است که خبرنگاران حاشیه امن داشته باشند. در کنار این حمایت معنوی، با توجه به مشکلات جامعه مثل تورم، گرانی، کاهش قدرت خرید و… حمایت مادی دولت هم می تواند کمک ویژه ای برای آن ها باشد.

دست روزنامه‌نگاران را باز بگذارید

«مصطفی کواکبیان»مدیر مسئول «روزنامه مردم‌سالاری» و رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات در« شفقنارسانه» هم با اشاره به دیپلماسی رسانه ای گفت:با توجه به موقعیت کنونی کشور و نگاه و رویکردی که کشورهای دیگر نسبت به ایران دارند، بیش از هر زمان دیگری نیاز به دیپلماسی رسانه ای احساس می شود. یک ساز و کار منطقی که بتواند در ارتقای سیاست خارجی کشور نقش داشته باشد.

وی با ارزیابی عملکرد رسانه ها در حوزه دیپلماسی به مهم ترین موانع آن اشاره کرد و افزود:رسانه های ما به خاطر فشارهای بیرونی و اقتصاد ضعیفی که بر تحریریه ها حکمفرماست، توجه ای به دیپلماسی رسانه ای ندارند.کواکبیان پیشنهاد کرد: باید با گردهمایی جمعی از رسانه های غیر دولتی در خصوص تقویت دیپلماسی رسانه ای همفکری کنیم.

ظلمِ اندک مدیرانِ به ظاهر فرهنگی به خبرنگاران

هر چند خبرنگاری، روزنامه نگاری و نویسندگی شغلی است سرشار از فرهنگ و ادب و هنر اما متاسفانه اندک مدیران برخی روزنامه ها تنها ادعای آن را داشته و حق قانونی برخی خبرنگارانِ خود مانند پرداخت حق بیمه و حقوق کافی و قانونی را زیرپا گذاشته و تنها به افراد خاص خود بها می دهند.
در پایان باید گفت،چه زیباست اندیشه ای که در مقابل قلم زانو زند و واژه هایی که در خدمت بیان حق برآید.قلم زدنت، قدم زدن در سرزمین زیبای آرمان هاست و پرگشودن تا قاف. یادمان باشد برای رسیدن به قاف حقیقت آرمان ها باید سیمرغ شویم تا پرگشودنمان، رسیدن باشد.

“روز خبرنگار” به آن ها که بی مزد و منت در پی کشف حقیقت گام نهاده و از خود ردپای روشنی برجا می‌گذارند” مبارک باد”/

بهاره یاری خبرنگار و مدير پایگاه تحلیلی_خبری “چشم انداز پارس”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا